KÖPVILLKOR FÖR PRIVATKUNDER

Det är viktigt för oss att du är nöjd med våra varor, vår service, bemötande och informationen runt våra varor. Vi har haft 100 000-tals nöjda kunder under våra 30 år som leverantörer av kristaller och smycken i Sverige och Norden. Men det räcker inte, vi vill att du också ska vara nöjd!

Kristallrummet är inte ansvarigt för felaktiga leveransuppgifter.
Var extra noga när du fyller i namn, e-mail, postadress, postnummer och speciellt mobilnummer för sms-aviseringen från DHL. Kristallrummet ansvarar inte för felaktiga leveranser pga. kund skrivit in fel uppgifter. 

Gratis leverans samt minimum-order (Sverige)
Fri frakt på varor över 500kr, gäller endast leveranser inom Sverige. Vid köp under 500 kr tillkommer en leveransavgift på 59 kr. Leveransen (DHL) är försäkrad, registrerad och spårbar. Även om du valt att betala med Klarna, kostar frakten 59 kr. Vi har även minimum order på 150kr. Detta har vi infört pga våra fördelaktiga priser samt interna personalkostnader.

Kristallrummets Kundklubb
Är du medlem i Kristallrummets kundklubb får du del av flera fördelar. Läs mer här >>

Om varan är slut
Om varan du beställt är slut på lager hos oss har du två alternativ:
1. Skicka de varor ni har på lager. Saknas en vara får jag gratis frakt vid nästa köp. (default)
2. Kontakta mig om en vara saknas så att jag kan avboka eller ändra till annan vara. (aktivt val)
Alternativ 1: innebär att du själv bevakar när varan kommer in på lager igen, då kan du beställa den och du får en rabattkod för fri frakt i din beställning som du kan använda vid din nästa beställning. Detta alternativ (1) ska du använda om du vill ha dina varor snabbt, om du inte bevakar din email eller om du tror att du kan ha glädje av en rabattkod för fri frakt på dina framtida beställningar.
Alternativ 2: innebär att vi kontaktar dig via email ifall din vara/varor är slut i lager. Därefter inväntar vi ditt svar och önskemål. Det kan bli ett eller flera mail beroende på hur du vill ha det. Vi kan inte restnotera varor som inte finns på lager.

Leveranstid
Varor levereras normalt inom 3-5 vardagar med reservation för förseningar utanför Kristallrummets kontroll, så som röda dagar. Vid eventuellt utebliven, försenad leverans eller frågor kring leverans kontakta kundtjänst på email kundtjanst@kristallrummet.se.

Ej uthämtat paket
Försändelse som outlöst går i retur till Kristallrummet innebär att beställaren debiteras frakten (59 kr inkl moms) till beställaren samt DHL returfrakten (156,25 kr inkl. moms) till Kristallrummet från Servicepoint, eventuell fakturaavgift från Klarna tillkommer samt 100 kronor för att täcka Kristallrummets servicekostnader runt administrationen av ett ej uthämtat paket. En ej uthämtad försändelse debiteras alltså med 315,25 kr(inkl moms). Ångrar du ditt köp måste paketet hämtas ut från din servicepoint och returneras till oss. Dessa villkor accepterar du i varukorgen vid ett köp.

Avbeställning
Din order kan avbeställas så länge paketet inte har skickats från Kristallrummet. Ring oss och kolla! Vi är snabba på att skicka iväg våra kunders beställningar.

Retur/Öppet köp
För privatkunder gäller konsumentköplagen och distansavtalslagen. Du har full returrätt på samtliga beställda varor inom 14 dagar. Om du inte är nöjd med de beställda produkterna så ska du returnera varorna inom 14 dagar efter varans mottagande för byte eller pengarna tillbaka. Vi hanterar returer en gång i veckan och eventuella påminnelser eller dylikt kan vi åtgärda tillsammans med kund.
I ditt paket har du fått en retursedel, detta är ett värdebevis som kunden får ett exemplar av. Om kunden kastat sin retursedel står kunden själv för den nya fraktkostnaden. 

Returadress: 

Kristallrummet AB
Nathorstvägen 28
121 37 Johanneshov

Du kan returnera dina varor till någon av våra butiker men butikerna kan inte administrera din retur, bara ta emot varan. Därför kommer returen dröja lite till.
Öppet köp gäller EJ på våra REA, fynd eller specialbeställningar (alla former utav tillverkning, förlängning/förkortning, ombearbetning, nytillverkning).

Garanti och Reklamation

Kristallrummet följer konsumentköplagen för distansköp. Kristallrummet ger 3 månader på våra produkter även 6 månaders tillverkningsgaranti på produkter som vi tillverkar själva förutsatt att de är väl omhändertagna och inte blivit utsatta för onormalt slitage. Smycken som slitits ut eller gått sönder pga att bäraren fastnat i något och obetänksamt dragit till, ersätts t.ex. inte. Vi kontrollerar produkten innan vi godkänner en reklamation. För att garantin skall gälla krävs bevis om när varan inköpts. Spara alltid kvittot då det är ditt garantibevis.
För de varumärken vi säljer gäller varumärkets egen garantitid. Läs mer under respektive varumärke.
Använd bifogad retur/ öppet köp/ reklamationsblankett vid retur eller reklamation.

Leveransvillkor
Om du är under 18 år så måste du ha målsmans tillstånd att beställa hos oss.

Utlandspaket - Försäljning till kunder utanför Sverige
För leverans av varor utanför Sverige kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@kristallrummet.se för alternativ.

Priser
Inträffar leverantörsförändringar eller stora valutaförändringar påverkar detta troligtvis våra priser och vi reserverar oss därmed för eventuella prisförändringar.

Betalningsalternativ
Du ser våra betalningsalternativ direkt i kassan. Kristallrummet kan inte byta betalningsalternativ åt dig i efterhand.

Falska beställningar
Observera att alla beställningar loggas med IP-adress och tidpunkt. Alla falskbeställningar polisanmäles.

Tryckfel
Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” på denna webbsida. Vi kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga färger. Detta beror på vilken dator du har och vilka inställningar som är gjorda på den samt att stenar är naturmaterial och kommer i olika färger och former.

Kundnöjdhet - Trustpilot
Kristallrummet använder sig av Trustpilot för att mäta och värdera kundnöjdheten. Vi är tacksamma för att du betygsätter oss med en kort motivation om du får en mail förfrågan från Trustpilot.

Kristallrummet följer Dataskyddsförordningen (GDPR).
Genom att godkänna ditt köp på Kristallrummet.se godkänner du att vi sparar de uppgifter du angett för att kunna kontakta dig angående din order. Dina personuppgifter lämnas inte ut till någon tredje part. Du kan när som helst begära att vi tar bort dem eller ändra i dem. Läs hela Kristallrummets policy för hantering av personuppgifter här >> Eller ladda ner som pdf >> 

Kristallrummet har rätt att neka kund att handla
Om kontakt och kommunikation inte fungerar mellan Kristallrummet och kund har Kristallrummet rätt att neka kund att fortsätta köp och även nekla framtida köp då det är nödvändigt.

Köpvillkor för återförsäljare, företag och grosskunder.
Är du återförsäljare eller grosskund läser du dina köpevillkor här >>