Kristallrummets personliga integritetspolicy, i enlighet med GDPR

Läs som PDF här >>
Gäller fr.o.m. 2018-05-25

Kristallrummets personliga integritetspolicy, i enlighet med GDPR
Gäller fr.o.m. 2018-05-25

Inledning
Kristallrummet följer lagen om personlig integritet i hantering av personliga uppgifter (GDPR, General Data Protection Regulation ) som från och med den 25/5 2018 träder i kraft och påverkar all hantering och lagring av personuppgifter.

Det är viktigt att du tar del av och förstår integritetspolicyn och känner dig trygg i vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och eftersträvar alltid en hög nivå av dataskydd (t.ex. skulle vi aldrig sälja dina personuppgifter till ett annat företag). Du är alltid välkommen att kontakta oss vid eventuella frågor.

En personuppgift är ”en eller flera uppgifter i kombination som indirekt eller direkt kan identifiera en fysisk person.” T.ex kan bilder och ljudupptagningar som behandlas i dator vara personuppgifter även om inga namn nämns.

Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör en behandling, oberoende av om den utförs automatiserat eller ej.

Vi samlar in personuppgifter från dig i följande sammanhang

För att kunna hantera beställningar, köp, leveranser, returer och reklamationer
1. Hantering
Leverans (inklusive avisering och kontakter rörande leveransen). Identifikation och ålderskontroll. Hantering av betalning (inklusive analys av möjliga betallösningar vilket kan innefatta en kontroll gentemot betalningshistorik och inhämtning av kreditupplysningar genom Klarna). Hantering av reklamations- och garantiärenden.
2. Typ av personuppgifter

Namn.
Personnummer (I de fall det efterfrågas).
Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer).
Betalningshistorik.
Betalningsinformation.
Kreditupplysningar från kreditupplysningsföretag.
Köpinformation (t.ex. vilken vara som har beställts eller om varan ska levereras till en annan adress).
Användaruppgifter för Kundklubben (endast kundklubbsmedlemmar).
Ev. anteckningar du själv väljer att lämna.

3. Laglig rätt
Kristallrummet har laglig rätt att handskas med dessa personuppgifter enligt ”Fullgörande av köpeavtalet”.
Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig köpet.
4. Lagring
Kristallrummet sparar dina uppgifter till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 36 månader därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamations- och garantiärenden. Uppgifterna sparas även i vår bokföring i 7 år och lagras då digitalt av FS-data dataserver org.nummer: 556699-0494.

För att kunna hantera bokningar av kurser.
1. Hantering som utförs
Mottagande av bokningar, om- och avbokningar. Utskick av bokningsbekräftelser. Kommunikation kring bokningen.
2. Typ av personuppgifter

Namn. Personnummer (I de fall det efterfrågas). Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer). Betalningshistorik. Betalningsinformation. Kreditupplysningar från kreditupplysningsföretag. Köpinformation (t.ex. vilken vara som har beställts eller om varan ska levereras till en annan adress). Användaruppgifter för Kundklubben (endast kundklubbsmedlemmar). Ev. anteckningar du själv väljer att lämna.

3. Laglig rätt
Kristallrummet har laglig rätt att handskas med dessa personuppgifter enligt ”Fullgörande av tjänsteavtalet”.
Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt tjänsteavtalet. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig tjänsten.
4. Lagring
Kristallrummet sparar dina uppgifter till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 36 månader därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamations- och garantiärenden. Uppgifterna sparas även i vår bokföring i 7 år och lagras då digitalt av FS-data dataserver org.nummer: 556699-0494.

För att Kristallrummet ska kunna följa lagen.
1. Hantering som utförs
För att Kristallrummet ska kunna uppfylla sina rättsliga förpliktelser enligt lagkrav, domslut eller myndighetsbeslut (t.ex. bokföringslagen, penningtvättslagen eller reglerna om produktansvar och produktsäkerhet), vilka kan kräva framtagande av kommunikation och information till kunder.
2. Typ av personuppgifter

Namn. Personnummer. Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer). Betalningshistorik. Betalningsformation. Din korrespondens. Uppgift om köptidpunkt, köp ställe, eventuellt fel/klagomål.

3. Laglig rätt
Kristallrummet har laglig rätt att handskas med dessa personuppgifter enligt ”Rättslig förpliktelse”.
Denna insamling av dina personuppgifter krävs enligt lag. Om uppgifterna inte lämnas kan vår rättsliga skyldighet inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig köpet.
4. Lagring
Kristallrummet sparar dina uppgifter till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 36 månader därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamations- och garantiärenden. Uppgifterna sparas även i vår bokföring i 7 år och lagras då digitalt av FS-data dataserver org.nummer: 556699-0494.

För att kunna hantera kundserviceärenden.
1. Hantering där uppgifterna behövs
Kommunikation och besvarande av eventuella frågor till kundservice (via telefon eller i digitala kanaler, inklusive sociala medier). Identifiering. Utredning av eventuella klagomål- och supportärenden (inklusive teknisk support).
2. Typ av personuppgifter

Namn.
Personnummer (I de fall det efterfrågas). Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer). Betalningshistorik. Betalningsinformation. Kreditupplysningar från kreditupplysningsföretag. Köpinformation (t.ex. vilken vara som har beställts eller om varan ska levereras till en annan adress). Användaruppgifter för Kundklubben (endast kundklubbsmedlemmar). Ev. anteckningar du själv väljer att lämna.

3. Laglig rätt
Kristallrummet har laglig rätt att handskas med dessa personuppgifter enligt ”Berättigat intresse".
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera kundserviceärenden.
4. Lagring:
Kristallrummet sparar dina uppgifter till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 36 månader därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamations- och garantiärenden. Uppgifterna sparas även i vår bokföring i 7 år och lagras då digitalt av FS-data dataserver org.nummer: 556699-0494.

För en fungerande Kundklubb / Lojalitetsprogram
1. Hantering där uppgifterna behövs
För att kunna administrera ditt medlemskap i vår Kundklubb och för att kunna ge dig relevant information på ”Mina sidor”.
2. När / var personuppgifter hanteras
Skapandet av inloggningsfunktion. Säkerställande av din identitet och ålder. Upprätthållandet av korrekta och uppdaterade uppgifter. Möjligheten för dig att följa din köp- och betalningshistorik. Möjligheten för dig att spara favoriter och liknande underlättande åtgärder (denna tjänst tillhandahåller vi genom Addwish. Det lilla hjärtat i vänstra hörnet.)
3. Vilka personuppgifter hanteras i Kundklubben

Namn, Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer). Köphistorik. Betalningshistorik. Betalningsinformation. Användarnamn.
Adressuppgifter som du själv matat in vid din registrering. Personnummer om du själv valt att skriva in det.

4. Laglig rätt
Kristallrummet har laglig rätt att handskas med dessa personuppgifter enligt ”Fullgörande av avtalet om medlemskap i lojalitetsprogrammet.”
Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt avtalet om medlemskap i lojalitetsprogrammet / Kundklubben. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig medlemskap.
5. Lagring
Till dess att medlemskapet avslutas om du själv väljer det.

För att kunna leverera en personligt anpassad upplevelse
1. Hantering där uppgifterna behövs
Skapandet av ett för dig personligt anpassat innehåll, t.ex. genom relevanta produkt-rekommendationer eller presentation av eventuella specifika förmåner och erbjudanden eller andra liknande åtgärder som innebär en förenkling för dig.
Förenkling av din användning av våra tjänster (t.ex. genom att favoriter sparas för att underlätta framtida köp).
2. När / var personuppgifter hanteras:
Analyser av de uppgifter vi samlar in för ändamålet. Baserat på de uppgifter vi samlar in (t.ex. köp- och klickhistorik) gör vi en analys på individnivå. Insikterna från analysen ligger ibland till grund för vår kommunikation med dig och vilka erbjudanden, förmåner och information som presenteras för dig.
Köp- och användargenererade data (t.ex. klick- och besökshistorik). Angivna kundval avseende kommunikationskanaler.
3. Vilka personuppgifter som används

E-postadress. Kön. Bostadsort.
Köphistorik.
Köp- och användargenererade data (t.ex. klick- och besökshistorik). Angivna kundval avseende kommunikationskanaler

4. Laglig grund: Fullgörande av avtalet om prenumerant på vårt nyhetsbrev. Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt avtalet om prenumerant på vårt nyhetsbrev. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig prenumeration.

Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?
Utöver de uppgifter du själv lämnar till oss, eller som vi samlar in från dig utifrån dina köp och hur du använder våra tjänster, kan vi också komma att samla in personuppgifter från någon annan (s.k. tredje part). De uppgifter vi samlar in från tredje part går genom Klarna eller Visma kreditupplysning och det är: Adressuppgifter från offentliga register för att vara säkra på att vi har rätt adressuppgifter till dig och uppgifter om kreditvärdighet från kreditvärderingsinstitut, banker eller upplysningsföretag.

Vilka kan vi komma att dela dina personuppgifter med?
Personuppgiftsbiträden.
I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner. Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss med:
1) Transporter (logistikföretag och speditörer).
2) Betallösningar (kortinlösande företag, banker och andra betaltjänstleverantörer).
3) Marknadsföring (print och distribution, sociala medier, mediebyråer eller reklambyråer).
4) IT-tjänster (företag som hanterar nödvändig drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar).
När dina personuppgifter delas med personuppgiftsbiträden sker det endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka vi har samlat in informationen (t.ex. för att kunna uppfylla våra åtaganden enligt köpeavtalet eller lojalitetsprogrammets medlemsvillkor). Vi kontrollerar alla personuppgiftsbiträden för att säkerställa att de kan lämna tillräckliga garantier avseende säkerheten och sekretessen för personuppgifter. Vi har skriftliga avtal med alla personuppgiftsbiträden genom vilka de garanterar säkerheten för de personuppgifter som behandlas och åtar sig att följa våra säkerhetskrav samt begränsningar och krav avseende internationell överföring av personuppgifter.
Företag som är självständigt personuppgiftsansvariga.
Vi delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Att företaget är självständigt personuppgiftsansvarig innebär att det inte är vi som styr hur informationen som lämnas till företaget ska behandlas. Självständiga personuppgiftsansvariga som vi delar dina personuppgifter med är:
1) Statliga myndigheter (polisen, skatteverket eller andra myndigheter) om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller vid misstanke om brott.
2) Företag som ombesörjer allmänna varutransporter (logistikföretag och speditörer).
3) Företag som erbjuder betallösningar (kortinlösande företag, banker och andra betaltjänstleverantörer).
När dina personuppgifter delas med ett företag som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller det företagets integritetspolicy och personuppgiftshantering.
Var behandlar vi dina personuppgifter?
Vi strävar alltid efter att dina personuppgifter ska behandlas inom EU/EES och alla våra egna IT- system finns inom EU/EES. Vid systemmässig support och underhåll kan vi dock vara tvungna att överföra informationen till ett land utanför EU/EES, t.ex. om vi delar dina personuppgifter med ett personuppgiftsbiträde som, antingen själv eller genom en underleverantör, är etablerad eller lagrar information i ett land utanför EU/EES.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål. Se mer om de specifika lagringsperioderna under respektive ändamål.
Vad har du för rättigheter som registrerad?
Rätt till tillgång (s.k. registerutdrag). Vi är alltid öppna och transparenta med hur vi behandlar dina personuppgifter och ifall du vill få en djupare insikt i vilka personuppgifter vi behandlar om just dig kan du begära att få tillgång till uppgifterna. Tänk på att ifall vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa en effektiv hantering av din begäran och att informationen lämnas till rätt person.
Rätt till rättelse.
Du kan begära att dina personuppgifter rättas ifall uppgifterna är felaktiga. Du har också rätt att komplettera eventuellt ofullständiga personuppgifter.
Rätt till radering.
Du kan begära radering av personuppgifter vi behandlar om dig ifall:
Uppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de har samlats in eller behandlats. Du invänder mot en intresseavvägning vi har gjort baserat på berättigat intresse och ditt skäl för invändning väger tyngre än vårt berättigade intresse.
Du invänder mot behandling för direktmarknadsföringsändamål. Personuppgifterna behandlas på ett olagligt sätt. Personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse vi omfattas av. Personuppgifter har samlats in om ett barn (under 13 år) som du har föräldraansvaret för och insamlandet har skett i samband med erbjudande av informationssamhällets tjänster (t.ex. sociala medier). Tänk på att vi kan ha rätt att neka din begäran ifall det finns legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera vissa personuppgifter. Dessa skyldigheter kommer från bokförings- och skattelagstiftning, bank- och penningtvättslagstiftning, men också från konsumenträttslagstiftning. Det kan också hända att behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. Skulle vi vara förhindrade att tillmötesgå en begäran om radering kommer vi istället att blockera personuppgifterna från att kunna användas till andra syften än det syfte som hindrar den begärda raderingen.
Rätt till begränsning.
Du har rätt att begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas. Om du bestrider att personuppgifterna vi behandlar är korrekta kan du begära en begränsad behandling under den tid vi behöver för att kontrollera huruvida personuppgifterna är korrekta. Om vi inte längre behöver personuppgifterna för de fastställda ändamålen, men du däremot behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, kan du begära begränsad behandling av uppgifterna hos oss. Det innebär att du kan begära att vi inte raderar dina uppgifter. Om du har invänt mot en intresseavvägning av berättigat intresse som vi har gjort som laglig grund för ett ändamål kan du begära begränsad behandling under den tid vi behöver för att kontrollera huruvida våra berättigade intressen väger tyngre än dina intressen av att få uppgifterna raderade.
Om behandlingen har begränsats enligt någon av situationerna ovan får vi bara, utöver själva lagringen, behandla uppgifterna för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, för att skydda någon annans rättigheter eller ifall du har lämnat ditt samtycke.
Rätt att göra invändningar mot viss typ av behandling.
Du har alltid rätt att slippa direktmarknadsföring och att invända mot all behandling av personuppgifter som bygger på en intresseavvägning.
Berättigat intresse
I de fall vi använder en intresseavvägning som laglig grund för ett ändamål har du möjlighet att invända mot behandlingen. För att kunna fortsätta behandla dina personuppgifter efter en sådan invändning behöver vi kunna visa ett tvingande berättigat skäl för den aktuella behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter eller friheter. I annat fall får vi bara behandla uppgifterna för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.
Direktmarknadsföring (inklusive analyser som utförs för direktmarknadsföringsändamål): Du har möjlighet att invända mot att dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring. Invändningen omfattar även de analyser av personuppgifter (s.k. profilering) som utförs för direktmarknadsförings-ändamål. Med direktmarknadsföring avses alla typer av uppsökande marknadsföringsåtgärder (t.ex. via post, e-post och sms). Marknadsföringsåtgärder där du som kund aktivt valt att använda en av våra tjänster eller annars sökt upp oss för att få veta mer om våra tjänster räknas inte som direktmarknads-föring (t.ex. produktrekommendationer eller andra funktioner och erbjudanden)
Om du invänder mot direktmarknadsföring kommer vi att upphöra med behandlingen av dina personuppgifter för det ändamålet liksom upphöra med alla typer av direktmarknadsföringsåtgärder. Tänk på att du alltid har möjlighet att påverka vilka kanaler vi ska använda för utskick och personliga erbjudanden. T.ex. kan du välja att endast få erbjudanden från oss via e-post, men inte sms. I så fall ska du inte invända mot personuppgiftsbehandlingen som sådan utan istället begränsa våra kommunikationskanaler.
Rätt till dataportabilitet. Om vår rätt att behandla dina personuppgifter grundar sig antingen på ditt samtycke eller fullgörande av ett avtal med dig har du rätt att begära att få de uppgifter som rör dig och som du har lämnat till oss överförda till en annan personuppgiftsansvarig (s.k. dataportabilitet). En förutsättning för dataportabilitet är att överföringen är tekniskt möjlig och kan ske automatiserad.
Hur hanterar vi personnummer?
Vi kommer bara att behandla ditt personnummer när det är klart motiverat med hänsyn till ändamålet, nödvändigt för säker identifiering eller om det finns något annat beaktansvärt skäl.
Vad är cookies och hur använder vi det?
Cookies är en liten textfil bestående av bokstäver och siffror som skickas från vår webbserver och sparas på din webbläsare eller enhet. På kristallrummet.se använder vi följande cookies:
1) Sessionscookies (en tillfällig cookie som upphör när du stänger din webbläsare eller enhet).
2) Varaktiga cookies (cookies som ligger kvar på din dator tills du tar bort dem eller de går ut).
3) Förstapartscookies (cookies som sätts av webbplatsen du besöker).
4) Tredjepartscookies (cookies som satts av en tredjeparts webbplats. Hos oss används dessa i första hand för analyser, t.ex. Google Analytics.).
5) Liknande tekniker (tekniker som lagrar information i din webbläsare eller i din enhet på ett sätt som liknar cookies).
De cookies vi använder förbättrar normalt sett de tjänster vi erbjuder. Några av våra tjänster behöver cookies för att fungera korrekt, medan andra förbättrar tjänsterna för dig. Vi använder cookies för övergripande analytisk information avseende din användning av våra tjänster och för att spara funktionella inställningar så som språk och andra uppgifter. Vi använder även cookies för att kunna rikta relevant marknadsföring till dig.
Kan du själv styra användningen av cookies?
Ja! Din webbläsare eller enhet ger dig möjlighet att ändra inställningarna för användningen och omfattningen av cookies. Gå till inställningarna för din webbläsare eller enhet för att lära dig mer om hur du justerar inställningarna för cookies. Exempel på sådant du kan justera är blockering av alla cookies, att endast acceptera förstapartscookies eller att radera cookies när du stänger ner din webbläsare. Ha i åtanke att vissa av våra tjänster kanske inte fungerar ifall du blockerar eller raderar cookies. Du kan läsa mer om cookies generellt på post- och telestyrelsens webbsida, pts.se.
Hur skyddas dina personuppgifter?
Vi använder IT-system för att skydda sekretessen, integriteten och tillgången till personuppgifter. Vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling (såsom olovlig tillgång, förlust, förstörelse eller skada). Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål har tillgång till dem.
Vad innebär det att Datainspektionen är tillsynsmyndighet?
Datainspektionen är ansvarig för att övervaka tillämpningen av lagstiftningen, och den som anser att ett företag hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt kan lämna in ett klagomål till Datainspektionen.
Hur kontaktar du oss lättast vid frågor om dataskydd?
Kontakta kundtjanst@kristallrummet.se
Förändringar i vår integritetspolicy
Den senaste versionen av integritetspolicyn finns alltid här på webbplatsen. Vid uppdateringar som är av avgörande betydelse för vår behandling av personuppgifter (exempelvis ändring av angivna ändamål eller kategorier av personuppgifter) eller uppdateringar som inte är avgörande betydelse för behandlingen men som kan vara av avgörande betydelse för dig, kommer du att få information på kristallrummet.se och via e-post (ifall du har angivet e-post) i god tid innan uppdateringarna börjar gälla. När vi tillgängliggör information om uppdateringar kommer vi även att förklara innebörden av uppdateringarna och hur de kan påverka dig.

Kristallrummet AB, org.nr: 556387-5110, adress Hökens gata 6, 116 46 Stockholm, är ansvarig för de personuppgifter vi samlar in. Vi anlitar E-handelsplattformen eValent Group AB ( 556470-4731), FSdata servrar och e-post (556699-0494.), Add Wish ApS (CVR 32449743), Google analytics och Facebook för datainsamling samt betalsystemen Klarna, Dibs kortbetalning, Swish - Nordea bank och Paypal för säker hantering och lagring av all persondata. Visma SPCS ekonomisystem Org nummer: 556252-9155.
Alla våra samarbetspartners följer GDPR.

Integritetspolicyn uppdaterades senast 2018-05-08