Känn dig själv, möt andra med din glädje och lust 

Respektera dig själv, din sensualitet och livslust. Grunda dig i kontakt med dina behov och dina känslor.

Chakra 2, Navel-chakrat, Svadhisthana

Stödord: Svadisthana betyder "ens eget ställe" och refererar till samma punkt två cm under naveln som japanerna ser som människans centrum (Hara). Relationer, intimitet, centrering, alerthet, vakenhet, samhörighet, beroende, oberoende, sexualitet, sensualitet, lust, njutning, ”Wow”, kontakt, du och jag, skam, chock, närhet, gränssättning, känna sig själv, behov, behöva och behövas är några av andra chakrats ledord. 

yogacobra

Kroppsdel: 2 cm under naveln, kvinnans ”tjockmage”, korsrygg, äggstockar, livmoder, psoasmuskeln, kopplingen mellan ben och överkropp. Vår förmåga att gå upprätt …

Enligt yogan är höfterna centrum för andra chakrat.  De yogapositioner som sträcker och stärker höften och bäckenbottenmuskulaturen och som fäster i höfterna stärker andra chakrat. Yogaövning för andra chakrat kan vara solhälsningen där "Kobran" är en del. 

Övning i par: Bestäm vem som ska börja. Den som börjar ligger ner och lägger sina händer på magen, låt värme och trygghet sjunka in, andas in i magen. Den som sitter upp stöder och guidar den som ligger ner att slappna av och vara närvarande i magområdet. Den kan t.ex. säga: ”Ligg så att du känner värmen från händerna sjunka in i magen, känn att du slappnar av mer och mer. Låt ditt sinne mjukna och expandera, fortsätt att vara närvarande precis som du är just nu, låt medvetenheten vara fokuserad, inte ansträngt koncentrerad utan milt fokuserad och tillåtande på magen. Döm inte det du känner, tänker eller upplever. Sjunk in djupare och bara känn magen och ditt andra chakra.” Fråga din partner som ligger ner när hon är avslappnad och närvarande, skriv ner allt hon säger: Hur känns det rent fysiskt i magen? Varm/kall, färger, orolig, lugn, glad, harmonisk …eller vilka ord som stämmer i stunden. Minns du tillfällen när du har känt ditt andra chakra mer? Berätta … Låt dina närmaste komma till dig, en i taget, känn efter hur de känns i ditt magområde. Berätta. Ge plats åt detta och fråga gärna lite in i bilderna. Det här kan vara känsligt så rör dig med respekt och medkänsla. Läs upp de olika stödorden för andra chakrat och känn efter hur de stämmer för den som ligger ner. Vad finns det mer att titta på där i kroppen? Använd ficklampan. När övningen är avslutad … guida den som ligger ner till en ökad närvaro i rummet. Fysiska övningar: • gunga med höften • klockan • centreringsövningar • mjuk massage på magen Tänk efter: Vad är tillit och balans i andra chakrat? Finns det ett idealtillstånd? Hur ser det ut i så fall?

Exempel på stenar för andra chakrat: